6 клас

    6 клас
16.03
Тема: Східний похід Александра Македонського
Опрацювати параграф 31
Завдання і запитання:
Виписати та пояснити терміни: "іллірійці", "трибали"; розглянути карти на ст.162-162
ст.164 дати відповіді на питання 1-5 (усно)
19.03
Практичне заняття №9. "Особистість і діяльність Александра Великого за історичними джерелами".
Завдання:
Заповнити таблицю за зразом ст.165

30.03
Тема: Утворення та розквіт елліністичних держав у IV-II ст. до н.е. Елліністична культура
Опрацювати параграф  32
Завдання і запитання
Виписати та пояснити терміни: "діадохи", "епігони".
Дати письмово відповіді на запитання ст.169

02.04
Тема: Природні умови Італії та виникнення Риму.
Опрацювати параграф 33
Запитання і завдання
Виписати та пояснити терміни: "етруски", "патриції", "плебеї", "консул","республіка", "фамілія".
ст.173 дати відповіді на питання 1-7 (усно)

    Письмові відповіді надсилати на електронну адресу walentina.skakun@gmail.com

06.04
Тема: Римська республіка в V ст. до н.е. - середина ІІІ ст. до н.е.
Опрацювати параграф 34
Запитання і завдання
Виписати та пояснити терміни "коміції", "тога", "магістрати", "сенат", "легіон", "народний трибун", "галли", "пірр", "капітолійський пагорб".
ст.177 дати відповіді на питання 1-6 (усно)

09.04
Тема: Воєнна експансія Риму  й утворення Римсько-Середземноморської держави .
Опрацювати параграф 35
Запитання і завдання
Виписати та пояснити терміни "провінція", "контрибуція", "суфети", "проконсул".
У зошиті скласти хронологічну таблицю Пунічних війн та виписати причини та наслідки Пунічних війн
ст.181 відповідати на запитання

13.04
Тема: Римське суспільство в середині ІІІ - середині ІІ ст. до н.е.
Опрацювати параграф 36
Запитання і задвання
ст. 184 дати відповіді  на питання 1-6 (письмово)

16.04
Тема: Римляни та їхнє життя
Опрацювати параграф 37, 42
Запитання і завдання
ст. 187 дати відповіді на питання 1-6 (усно)

Додаткова інформація
Найбільші громадські споруди Риму – цирки, стадіони, амфітеатри будували на околицях міста.
К О Л І З  Е Й( від слова – «колосеум» - «колосальний», «величезний») – це стадіон, де відбувалися бої гладіаторів, спортивні змагання та страти полонених та рабів. 

Імператори наказували складати списки незаможних громадян і роздавати їм безкоштовно хліб. Безкоштовними для бідноти були й розваги. «Хліба і видовищ!» — основна вимога цих людей. Чим вони займалися?
Улюбленими розвагами римлян були бої гладіаторів і перегони на колісницях. Десятки тисяч римлян збиралися до амфітеатру, щоб побачити, як гладіатори, звезені з різних провінцій, вбивали один одного чи боролися з хижими звірами – левами, ведмедями, биками. Інколи гладіаторські бої тривали по півроку. Долю переможеного гладіатора вирішували самі глядачі. Великий палець, що показував униз, означав смерть, піднятий угору – життя. Вигравши багато боїв, раб-гладіатор міг дістати волю.
А Р Е Н А – із лат. мови «пісок»
В Е Л И К И Й  Ц И Р Кдля кінних змагань, довжина 500 м, на 300 тис. чол.
 «Циркус» - «Круг»

Т Е Р М И – розкішні лазні Щодня римляни відвідували терми — лазні. У Римі їх було близько тисячі, вхідна плата в них була невелика..
- Там містилися спеціальні дворики для боротьби та гімнастичних вправ, бібліотеки й читальні зали, сади — місця спілкування та обміну останніми міськими новинами.

В І Л Л А -  будинок заможних городян.


А Т Р І У М   - зал без даху із басейном                         Л А Р И – домашні боги.

Найбільші громадські споруди Риму – цирки, стадіони, амфітеатри будували на околицях міста.
К О Л І З  Е Й( від слова – «колосеум» - «колосальний», «величезний») – це стадіон, де відбувалися бої гладіаторів, спортивні змагання та страти полонених та рабів. 
Імператори наказували складати списки незаможних громадян і роздавати їм безкоштовно хліб. Безкоштовними для бідноти були й розваги. «Хліба і видовищ!» — основна вимога цих людей. Чим вони займалися?
Улюбленими розвагами римлян були бої гладіаторів і перегони на колісницях. Десятки тисяч римлян збиралися до амфітеатру, щоб побачити, як гладіатори, звезені з різних провінцій, вбивали один одного чи боролися з хижими звірами – левами, ведмедями, биками. Інколи гладіаторські бої тривали по півроку. Долю переможеного гладіатора вирішували самі глядачі. Великий палець, що показував униз, означав смерть, піднятий угору – життя. Вигравши багато боїв, раб-гладіатор міг дістати волю.
А Р Е Н А – із лат. мови «пісок»
В Е Л И К И Й  Ц И Р Кдля кінних змагань, довжина 500 м, на 300 тис. чол.

Т Е Р М И – розкішні лазні  Щодня римляни відвідували терми — лазні. У Римі їх було близько тисячі, вхідна плата в них була невелика..
Там містилися спеціальні дворики для боротьби та гімнастичних вправ, бібліотеки й читальні зали, сади — місця спілкування та обміну останніми міськими новинами.


23.04
Тема: Римська республіка в ІІ-І ст. до н.е.
Опрацювати параграф 38
Запитання і завдання
ст. 189 дати відповіді на питання  1-5 (усно)
Заповнити таблицю у зошиті "Реформи Гракхів"

Ім’я народного трибуна
      Суть реформ
Наслідки реформ
Тіберій Гракх


Гай Гракх




Матеріал до уроку:
Реформи братів Ґракхів
Ґракхи, брати Тиберій (163— 133 рр . до н . е .) і Гай (153—121 рр . до н . е .) — римські народні трибуни. Походили зі знатного плебейського роду . Намагалися шляхом реформ зупинити розорення селян, подолати бідність, корупцію і зловживання владою з боку сенаторів . Загинули в боротьбі з сенатською знаттю, яка виступила проти перетворень.
Основні положення реформи Тиберія Ґракха
  • Обмежити розміри громадської землі, яка може перебувати в руках окремих осіб.
  • Землі, які будуть повернуті державі в результаті цих обмежень, надати малозабезпеченим у спадкову і невідчужувану оренду.
  • Розподілити захоплені скарби пергамського царя Аттала серед плебса, щоб забезпечити тих, хто отримає землю, засобами для придбання сільськогосподарського реманенту.
Основні положення реформи Гая Ґракха
  • Малозабезпеченим плебеям хліб повинен продаватися державою за зниженою ціною.
  • Створити переселенські колонії за межами Італії.
  • Зрівняти всіх італійців у правах з римлянами.
  • Забезпечувати воїнів одягом за кошти держави й призивати на військову службу із 17 років.
  • Надання вершникам права займати посади суддів (раніше на це мали право лише сенатори).
  • Закон про будівництво доріг в Італії давав можливість заробити міській бідноті й сприяв розвитку торговельних зав’язків.
https://naurok.com.ua/urok-ta-prezentaciya-z-vsesvitno-istori-dlya-6-go-klasu-na-temu-rimska-respublika-5-1-st-do-n-e-7102.html

27.04
Тема: Руйнування та падіння республіканського ладу в Римі
Опрацювати параграф39.
Запитання і завдання
Виписати в зошит терміни "оптимати!,  "популяри", "проскрипції", "тріумвірат", "громадянська війна", "диктатура", "понтифік".
Випистаи та вивчити основні дати
ст. 192 дати відповіді на питання 1-6 (усно)
Додаткова інформація

У 82-79 рр. до н.е. диктатором у Римі став полководець Луцій Корнелій Сулла. Спочатку Сулла служив офіцером у полководця Марія й уславився своїми військовими походами в різні частини світу. Солдати любили Суллу і нагородили його прізвиськом «Щасливий».
Під час Першої Мітрідатової війни, коли Мітридат наказав знищити 150 тис. римлян, які оселилися у провінції Азії, Рим послав проти нього велику армію на чолі з Суллою. Мітридат, бачачи військову перевагу Сулли, вирішив мирно залагодити справу.
Поки Сулла воював з Мітридатом, Гай Марій зі своїми прихильниками захопив владу в Римі й стратив його прибічників. Повернувшись Сулла жорстоко помстився Марію. Помста поступово переросла в політичні репресії. Гинули безневинні люди. Сулла дозволив усім убивати своїх ворогів і навіть оприлюднив списки їхніх імен – проскрипції. Майно, землю і рабів, які належали страченим, Сулла щедро роздавав своїм прибічникам.
Проголосивши себе диктатором, Сулла здобув необмежені права, зокрема карати і милувати, засновувати чи руйнувати міста, відбирати і роздавати царства. Диктатура Сулли показала, що республіканським порядкам у Римі в І ст. до н.е. вже починало загрожувати самодержавство.

Гай Юлій Цезар народився 13.07.100 р. до н.е. Походив із стародавнього і знатного патриціанського роду. Він сам з притаманною справжньому римлянові гордістю підносив свій рід до напівлегендарних царів і навіть до богів. Майже все своє життя він провів у військових походах. Нерідко доводилося йому спати на простому похідному ліжку, загорнувшись у солдатський плащ. Переказували, що Цезар міг одночасно слухати, читати і писати. У 84 р. до н.е. юний Гай Юлій, очевидно, завдяки протекції впливових родичів і друзів родини, був обраний жрецем Юпітера. На цей поважний пост міг бути обраний лише той, хто належав до патриціанського роду. Того ж року одружився на Корнелії.

У 82 році до н. е. Рим завоювали суллянські війська і диктатором став Сулла. Спершу він відмінив усі закони, прийняті Марієм. Його прибічники були покарані. Цезар був усунений з посади жреця Юпітера. Потім від нього вимагали розлучення з Корнелією. Але Цезар не виконав наказу Сулли. Це обернулося погано для Гая Юлія: посаг Корнелії було конфісковано, а Цезар позбавлений спадку. Під загрозою решту, переодягнений, хворий на лихоманку, Цезар блукав в Сабінській області. Та, не зважаючи на всі застережні засоби, його схопив сулленський патруль. Цезар відкупився за 12 000 динаріїв. Вимушений був залишити Рим і вирушив до Малої Азії. Повернувся у 79 році до н. е. у Рим після смерті Корнелія Сулли.

Після повернення Цезаря до Риму починається його політична кар'єра. У 62 році до н. е. займає високу посаду претора. 

Розгляньте таблицю «Перший тріумвірат в Римі».
Запитання
Перший тріумвірат
Роки існування
60—53 рр. до н. е.
Склад учасників
Марк Красс, Гней Помпей, Юлій Цезар
Мета створення
Склався як опозиція провінційних сил до центральної влади — сенату
Результати діяльності
Тріумвіри встановили в Римі своє панування


https://www.youtube.com/watch?v=JakVaEss258


30.04
Тема: Встановлення імперії в Римі.Римська імперія в І-ІІ ст. н.е.
Опрацювати параграф 40, 41
Запитання і завдання
Виписати та пояснити терміни "принципат", "принцепс", "преторіанці", "акведук", "базиліка", "прокуратор, "колони".
ст. 195 дати відповіді на питання 1-6 (письмово), ст.199 дати відповіді на питання 1-6 (письмово)
Матеріал до уроку:

Після смерті Цезаря влада перейшла до рук сенату, який поквапився укласти з Марком Антонієм угоду: усі розпорядження Цезаря залишилися чинними, його вбивць було помилувано. Невдовзі в Римі заявив про себе новий політичний діяч -родич Цезаря Гай Юлій Цезар Октавіан (Октавій), усиновлений Цезарем незадовго до смерті та названий ним у заповіті основним спадкоємцем.

У листопаді 43 р. до н. е. Октавій, Марк Антоній та намісник в Іспанії Лепід створили Другий тріумвірат, поставивши собі за мету покарати вбивць Цезаря. Через рік у Македонії тріумвірат переміг армію заколотників. Після цього Антоній залишився на Сході, а Октавій відбув до Італії. Згодом Октавій усунув від влади Лепіда та виступив проти Антонія, якому цариця Єгипту Клеопатра надала допомогу. У вересні 31 р. до н. е. між флотами Октавія та Антонія відбулася битва біля мису Акцій. Антоній зазнав поразкийого армія перейшла на бік Октавія.
Переслідуючи Антонія, Октавій підійшов до мурів Александрії. Він пообіцяв залишити Клеопатру царицею в Єгипті та захистити її дітей, вимагаючи натомість видати Антонія. Але Антоній і Клеопатра наклали на себе руки. 1 серпня 30 р. до н. е. війська Октавія вступили в Александрію. Єгипет став римською провінцією.

 Принципат
Після завоювання Єгипту та смерті Антонія Октавіан став єдиним, з необмеженою владою, володарем. У 27 р. до н. е. на засіданні сенату Октавіан оголосив, що громадянські війни припинено, відновлено мир і що він відмовляється від влади. Сенатори, злякавшись відповідальності, стали благати його не полишати державне кермо й висловили згоду пристати на всі його умови. Тоді Октавіан продиктував розгубленому сенату свої умови, які було прийнято. Октавіана проголосили довічним трибуном, консулом та цензором. У нових списках сенаторів ім’я Октавіана стояло першим. Так він став принцепсом найавторитетнішим серед сенаторів, тим, хто визначав порядок денний, головував на засіданнях.

 Октавіан мав найвищу військову владу – імперій (звідси - «імператор» як частина титулу принцепса), міг скликати народні збори та збори сенату, вносити законопроекти або накладати вето на закони. Згодом йому було присвоєно титул верховного жерця, почесний титул Августа («поважний», «возвеличений богами»), трохи пізнішетитул «батька вітчизни». Культ Августа поширювався і в римських провінціях: у Єгипті, наприклад, його вважави фараоном і сином бога Сонця.
 Імператор Октавіан Август правив Римом від 30 р. до н. е. до 14 р. н. е. Римляни назвали його найщасливішим принцепсом. Він виправдав їхні надії. Октавіан роздавав гроші плебсу та землі легіонерам, відновлював храми й відбудовував Рим. Він піклувався про звичаї й шанував традиції римлян.

Робота з історичним джерелом
Прочитайте уривки з твору Светонія про Октавіана Августа. Зробіть висновки про спосіб життя, здоров’я, риси вдачі правителя Риму. Яку цінну інформацію про повсякденне життя римлян містить уривок?
«За обідом бувало три зміни, якнайбільшешість; усе подавалося без особливої вишуканості, але з найбільшою привітністю. Свята й урочистості влаштовував він з більшою пишністю, а іноді тільки жартома. Що ж до їжі, то їв він дуже мало й невибагливо. Любив грубий хліб, дрібну рибку, вологий сир, відтиснутий руками, зелені фіги другого збору; під'їдав і в передобідні години, коли й де завгодно, щойно зголодніє. Дуже піклувався про своє слабке здоров’я. Насамперед, він рідко купався: натомість зазвичай обтирався олією або розпарювався перед відкритим вогнем, а потім обливався водою кімнатної температури або підігрітою на сонці.

...Ніколи не говорив ні перед сенатом, ні перед народом, ні перед військом, не обміркувавши й не склавши свою промову заздалегідь, хоча не позбавлений був здатності говорити й без підготовки».


https://naurok.com.ua/prezentaciya-dlya-6-klasu-na-temu-rimska-imperiya-157496.html

04.05
Тема: Виникнення християнства
Опрацювати параграф 43, 46
Запитання і завдання
Виписати у зошит значення термініів "Євангеліє", "Христос", "Собор", "Апокаліпсис", "Іудаїзм", "Папа".
ст.202 дати відповіді на питання 1-4 (письмово), 5-7 (усно)

Матеріал до уроку
Христия́нство (від грец. Χριστός — «помазанник», «Месія») — один із напрямів єдинобожжя. Поряд з ісламом та буддизмом входить до числа трьох світових релігій. Характерною рисою християнства, яка вирізняє його серед інших напрямів єдинобожжя, є віра в Ісуса Христа як втілення і прояв Бога заради спасіння всього людства і людського суспільства і настанови в істині. На відміну від християнства, іслам та юдаїзм не визнають Ісуса Христа як одну з іпостасей Всевишнього. Одна з авраамічних релігій (семітського походження, також юдаїзміслам).
         Хрест — символ християнства.
         Християнство зародилося на сході Римської імперії (території сучасного Ізраїлю, в Палестині) у I століттіХристиянська Церква, як фактично єдина географічно-адміністративна спільнота, проіснувала приблизно до 484 року, хоча з кінця I століття в ній виникали різні секти, протистояння. Остаточний розкол Християнської Церкви на Східну (Православ'я) та Західну (Католицизм) відбувся 1054 року, у 1517 р. виник Протестантизм — 3 основне розгалуження в християнстві.
         В наш час християнство — найпоширеніша у світі релігія, — його дотримуються близько 2,2 млрд осіб, що становить понад 1/3 людства. Християнство посідає 1-е місце у світі за географічним поширенням, тобто майже в кожній країні світу є хоча б одна християнська громада.
         Центром християнства є особа Ісуса Христа, який є однією з осіб Трійці — одночасно Сином Божим та Сином Людським та прийняв страждання і смерть заради спокутування первородного гріха.

         Для більшості християнських конфесій і більшості християн по всьому світу беззаперечним авторитетом є Біблія. Тобто все, що написане в цій книзі, сприймається на віру і не потребує ніяких доказів. В Біблії життя і вчення Ісуса Христа викладене в 4-х канонічних Євангеліях — від Матвіявід Маркавід Луки та від Іоанна, які входять в Новий Заповіт. Крім цього основним постулатом віри є догмат про Святу Трійцю.
За християнським вченням Ісус Христос
є МесіяСпаситель та Відкупитель людства з ярма гріха. Бог-Син в Святій Трійці. Поєднання в особі Христа Божого й людського являє собою поєднання людської природи, Божої природи і Божої Особи. Розглядаючи Ісуса Христа як Сина Божого, Християнська церква, в той же час, вважає Ісуса рівним із Богом-Отцем.
Перші  християнські громади.
         Перші зібрання відбувалися у катакомбах, оскільки збори не можна було проводити на виду у язичників.
Громади були багатонаціональними й бідними, існували за рахунок внесків учасників. Одне одного християни називали "братами" та "сестрами".
Християни влаштовували спільні трапези і моління, здійснювали обряди водохрещення та причащання хлібом і вином.
         З II ст. з'являются пресвітери, або виборні старости; для нагляду за діяльністю кількох громад з'явилися наглядачі - єпископи.
         У II - III ст. християни жорстко переслідувалися, оскільки не визнавали загальноприйняті цінності, божественне походження імператорів.
3. Ставлення римських імператорів до перших християн
         Гоніння на християн у Римській імперії почалися з розп'яття Ісуса Христа та описаних в Новому Завіті гонінь від юдеїв та тривали з різною інтенсивністю протягом трьох сторіч до 313 року, коли імператором Костянтином Великим був виданий Міланський едикт та становище християн стало легальним. Християни переслідувалися місцевою владою не регулярно і в різних обставинах, часто за примхою місцевої не християнської частини суспільства.
         Гоніння зробили сильний вплив на розвиток християнства, визначивши вибір канонічних євангелій, надавши вплив на богослів'я та організаційну структуру Церкви. Серед іншого, гоніння сформували культ святих та мучеників, сприяли швидкому поширенню нової релігії, появі апологетичної літератури.
https://www.youtube.com/watch?v=46knSJKrJIc&t=5s
https://www.youtube.com/watch?v=AE2bwyJb5kg


07.05
Тема: Римська імперія в ІІ-ІІІ ст. Пізня Римська імперія в ІV-V ст.
Опрацювати параграфи 44, 45
Запитання і завдання
ст.204  дати відповіді на питання 1-6 (письмово)
Скласти конспект до параграфу 45, ст.206 дати відповіді на питання 1-7 (усно)

Матеріал до уроку:
З часів Діоклетіана починається нова епоха римської історії – епоха пізньої Імперії. Для політичного життя цього часу є характерною необмежена влада імператора.

 Імператор Діоклетіан вводить нову форму правління – домінант, за якої організація влади будується на зразок східних деспотій – імператор проголошувався паном і богом й вимагав собі відповідних почестей.


                                 Реформи Діоклетіана (284-305 рр.)
      Назва реформи
                                Суть та значення
1. Адміністративна
У 293 р. поділив верховну владу між чотирма правителями – тетрархами. Кожний тетрарх мав свою власну столицю, управляв своїми провінціями. Поділив імперію на 12 областей, керованих окремими управителями.
2. Фінансова
Упорядкував фінансові справи. Знизив ціни
3. Військова
Посилив боєздатність армії
4. Політична
Встановив домінант – форму державного управління на основі безмежної влади правителя
5. Податкова
Провів перепис населення, облік усіх орних земель, садів, виноградників, пасовиськ, що ніхто не міг ухилитися від сплати податків
6. Ставлення до християн
Переслідував християн

Узагальнення. Імператор Діоклетіан навів порядок в імперії «залізною рукою». Користувався підтримкою і сенату, й армії. Його почали шанувати як Бога. Водночас, він безуспішно намагався стримати зростання впливу християнства. Зазнали поразки і його спроби регулювати ціни, розмір зарплатні з боку держави. Усвідомивши свою неспроможність він добровільно відмовився від влади.


                                    Реформи Константина (306-337 рр.)
Назва реформи
                Суть та значення
1. Фінансова
Випустив нову золоту монету – «солід». Фінансова система держави значно поліпшилася, що сприяло пожвавленню торгівлі, зміцненню економіки
2. Адміністративна
Переніс столицю держави на схід у м. Візантій, що розташоване на європейському березі Боспора Фракійського, на перехресті торгових шляхів. Пізніше Візантій було перейменовано на Константинополь на честь Константина
3. Релігійна
Християнство стало державною релігією у 313 р.

Запитання для закріплення
1.     Які зміни відбуваються в імперії за правління імператора Константина?
2.     Чим політика Константина щодо християн відрізнялася від політики, що її проводив Діоклетіан?

2. Римська імперія у ІV ст.
Римська імперія у ІV ст. за наступників Діоклетіана та Константина пережила етап відродження як в соціально-економічному так і в політичному становищі. На це впливали такі чинники:
-         відродження міст;
-         зростання міжнародного престижу держави;
-         поповнення армії за рахунок варварів;
-         підвищення авторитету центральної влади;
-         пожвавлення зовнішньої торгівлі.

Стабілізація становища у Римській імперії була тимчасовою. У 360-370 рр. значно погіршилося міжнародне становище Римської держави, що в кінцевому результаті призвело до її розколу на дві частини: Західну та Східну Римські імперії.

Це цікаво знати!

Східна Римська імперія дістала назву Візантія. До її складу увійшли Греція, Мала Азія(сучасна Туреччина, провінції Близького Сходу, Єгипет). Столицею Візантії став Константинополь. Західна імперія включала в себе Італію, землі Середземномор'я, північну частину Африки. Головним містом була Равенна, там жили останні імператори Західної Римської імперії. Сам Рим давно не відігравав ніякої ролі у політичному житті. Рим став центром християнської релігії і місцем перебування верховного римського патріарха – папи.

Переглянути презентацію за посиланням:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-piznya-rimska-imperiya-177082.html

14.05.
Тема: Падіння Західної Римської імперії
Опрацювати параграф 46
Запитання і завдання
ст. 209 дати відповіді на питання 1-5 (письмово)
Повторити параграфи 33-45 підготуватись до уроку узагальнення

Матеріал до уроку

 «Хронологія падіння Римської імперії»

Дата
Подія
Наслідки
ІІІ століття
Повстання в Галлії
Створення власної держави
407 рік
Римська армія залишила Британію
Британія перейшла під контроль варварів
410 рік
Захоплення готами Риму
 Розгромлення міста
455 рік
Напади вандалів на Рим
Захоплення та знищення міста.
476 рік
Римський полководець Одоакр з германськими найманцями скинули останнього римського імператора
Західна Римська імперія перестала існувати


Вандали — союз східногерманських племен. Під натиском гунів у 406 р. вони вдерлися до Галлії та спустошили її. У 409 р. вандали почали селитися в Іспанії. 429 р. Гейзеріх, який правив у 428— 477 pp., переправився в Північну Африку. У 435 р. вандали стали союзниками Риму. Однак через чотири роки вони порушили угоду і захопили Карфаген. Гейзеріх приєднав до своїх володінь Корені Сардинію та Сицилію.
Вандали блокували своїм флотом гирло Тибру і після короткій облоги 2 червня 455 р. захопили «Вічне місто». Протягом двох ТИФ нів Рим зазнавав жорстокого розгрому. Будинки й палаци були ін. руйновані, величезну кількість творів мистецтва знищено.
Падіння Зх. Римської імперії.
Матеріальні ресурси Римської імперії в результаті постійних воєн суттєво скорочувалися. Збіднілі імператори вже не могли розрикн вуватися з армією найманців, які вимагали грошей і землі, і один па одним були повалені.
Під час одного з повстань у 476 р. вождь германських найманцін Одоакр повалив імператора Ромула Августула. За германським ;ши чаєм, Одоакр був піднесений дружинниками на щит і проголопії’ ний імператором. Східний імператор Зенон визнав його своїм спін правителем. Одоакр одержав в управління Італію з титулом римського патриція. Хоч він не прийняв титулу імператора, насправді Одоп і» р став першим германським військовим правителем імперії. Він збп ріг давні римські установи, але конфіскував третину земель, які поділив між своїми воїнами. 23 серпня 476 р. — дата поваленії м Ромула Августула й утворення на території Італії першого гермин ського королівства — вважається датою падіння Зх.Римської імперії.
Робота зі схемою.
Заповніть пропуски в схемі.
                                                  Падіння Зх. Римської імперії
451 р.476 р.
Навала гунівНавала вандалів
Руйнування Рима
Переглянути презентацію за посиланням

https://naurok.com.ua/prezentaciya-rozpad-rimsko-imperi-28222.html

18.05.
Урок узагальнення з теми: "Римська імперія"

1.Унаслідок якої події відбулося падіння Західної Римської імперії?
А германський вождь Одоакр усунув від влади 16-річного імператора Ромула Августула
Б захоплення Риму племенами вестготів, очолюваними Аларіхом
В поділ Римської імперії імператором Феодосієм між його синами
Г захоплення і пограбування Риму вандалами

2. Яке місто було столицею Західної Римської імперії?
А Константинополь
Б Рим
В Равенна
Г Александрія
3. Які племена відіграли головну роль у знищенні Західної Римської імперії?
А тюркські
Б германські
В кельтські
Г слов’янські

4. Коли відбувся поділ Римської імперії на Східну і Західну?
А 313 р.
Б 325 р.
В 395 р.
Г 476 р
.
5. Хто з римських імператорів своїм едиктом вперше дозволив вільне віросповідання, що сприяло утвердженню християнства як державної релігії?
А Нерон
Б Константин
В Діоклетіан
Г Октавіан Август

6. Яка пам’ятка є прикладом римської культури?
7. Які реформи були здійснені римським імператором Константаном Великим (виберіть три правильні відповіді)?
1 запровадження золотої монети — соліда
2 залучення до римської армії загонів варварів
3 упровадження християнства як державної релігії
4 будівництво нової столиці імперії
5 поділ імперії на дві держави
6 установлення системи правління принципату
7 надання всім жителям імперії римського громадянства

8. Установіть хронологічну послідовність подій.
А скликання Першого Вселенського Собору
Б пограбування Риму готами
В битва на Каталаунських полях
Г проголошення Константинополя столицею імперії

9. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
1 колон
2 латифундія
3 варвари
4 преторіанці
А велике земельне володіння
Б дрібний орендатор
В імператорська гвардія
Г раб-воїн, що бився на втіху глядачів
Д сусідні з Римською імперією племена
I
10. Правління якої династії вважається «золотим віком» Римської імперії?
А Юліїв-Клавдіїв
Б Флавіїв
В Северів
Г Антонінів

11. Оборонні споруди на кордоні Римської імперії називалися:
А лімес
Б домус
В солід
Г поліс

12. З якою подією історії пов’язана поява поняття «вандалізм»?
А переселення племені вандалів у межі Римської імперії
Б безглузде знищення вандалами культурних цінностей у Римі після його захоплення
В захоплення вандалами Карфагена і створення свого королівства
Г навала гунів на Римську імперію

13. Яке місто було столицею Східної Римської імперії?
А Рим
Б Равенна
В Константинополь
Г Александрія
14. У якому році припинила своє існування Західна Римська імперія?
А 395 р.
Б 451 р.
В 455 р.
Г 476 р.

15. Вторгнення яких племен до Східної Європи започаткувало Велике переселення народів?
А готи
Б гуни
В авари
Г слов’яни

16. За якого імператора Римська імперія здійснила свої останні значні територіальні завоювання?
А Октавіан Август
Б Нерон
В Траян
Г Константин

17. Схема якої битви зображена на ілюстрації?
А Марафонської битви
Б битви при Гавгамелах
В битви при Каннах
Г битви при Фарсалі

18. Які з указаних імператорів переслідували християн (виберіть три правильні відповіді)?
1 Октавіан Август
2 Нерон
3 Константин
4 Діоклетіан
5 Марк Аврелій
6 Феодосії!
7 Юліан

19. Установіть хронологічну послідовність подій.
А битва на Каталаунських полях
Б скликання Першого Вселенського собору
В поділ імперії на дві держави — Західну і Східну
Г поразка римлян від готів у битві під Адріанополем

20. Установіть відповідність між іменами правителів Риму та їхніми характеристиками.
1 Гай Юлій Цезар
2 Октавіан Август
3 Нерон
4 Константин
А видатний полководець, який уславився завоюванням Галлії, Британії, Сирії, Єгипту, був призначений сенатом довічним диктатором Риму, загинув від рук змовників
Б перший Римський імператор, встановив форму правління, яка отримала назву «принципат»
В «імператор-поет», який відомий масовими винищеннями своїх противників; його звинувачували у підпалі Риму, пожежа в якому мала надихнути на творчість
Г відновив одноосібну владу імператора, переніс столицю імперії у місто Візантій, яке було перейменовано на його честь, сприяв утвердженню християнства як державної релігії
Д установив у Римській імперії нову форму правління, яка отримала назву «домінат», розділив державу між тетрархами, започаткував низку реформ

21. Назвіть головні причини падіння Західної Римської імперії.

21.05 
Тема: Антична цивілізація і Україна
Опрацювати параграф 47
Запитання і завдання
Виписати та вивчити поняття "алани", "готи", "гуни", "зброярство".
ст. 216 дати відповіді на питання 1-6 (письмово)

Матеріал до уроку

Заселення греками Північного Причорномор’я  було частиною Великої грецької колонізації. Грецькі колонії виникали за морями, як вогники, що, розсипаючись від багаття, запалюють нові вогнища. Вони, як жменя монет, були розкидані по берегах півдня Італії, на Сицилії, південних берегах Галлії..У IV ст.до н.е. починається колонізація Північного Причорномор’я. Основною причиною колонізації була перенаселеність полісів. Колонії будувалися за грецьким зразком, з самого початку виділялися площі для культових і громадських потреб. Греки заселяли лише вузьку прибережну смугу ( 5- 10 км. вглиб)

На нових місцях греки, зазвичай, оселялися на березі моря або неподалік від берега( 5- 10 км. вглиб).  Одразу ж доводилося будувати мури для захисту від варварського населення, яке часто по-ворожому ставилося до прибульців. Колоністи ж прагнули налагодити з місцевими жителями дружні стосунки

Суспільне і господарське життя в колоніях.
.1 Ольвія
Суспільний лад у колоніях складався по-різному. Наприклад, Ольвія  була демократичними полісом. Народні збори, подібно до демократичних полісів Балканської Греції, були тут верховним органом влади. Поточні справи вела Рада, яку щорічно переобирали.
Та як виникло це місто? І що нам відомо про нього?  Зверніть увагу на екран.
Перед вами залишки городища Ольвії,яка була заснована на початку VI ст.. до н.е вихідцями з Мілету і проіснувала до ІІІ ст. до н.е. Місто було оточене оборонною стіною з башнями, а з південної сторони знаходилоя додаткове укріплення –цитадель
     Місто мало прямокутне планування. Ольвія (давньогрецькою мовою означає "щаслива") - осередок Ольвійського держави. 
Так, під час розкопок було виявлено, що перші жителі Ольвії жили в землянках,а згодом почали будувати наземні будинки Зазвичай вони були  одноповерхові з підвалами, рідше - двоповерхові. Вченими було відкрито залишки агори - площі, навколо якої зосереджувалися торгові ряди, будинки суду, різних магістратур, гімнасій. Виявлено також священні ділянки  для поховань знатних мешканців Ольвії.
             Загальна кількість сільських поселень на різних етапах існування держави наближалася до двохсот. Розвивалися ремесла і торгівля. Греки цінили та продовжували виготовляти всім відомі амфори.
2.Херсонес
            А зараз ми заглянемо у місто, яке проіснувало найдовше на півдні сучасної України- місто  Херсонес. Його назва походить від грецького слова "півострів". Руїни цього античного міста розташовані на околиці  Севастополя. Херсонес заснований у 422/421 р до н.е. Населення становило близько 15 тис. жителів. Херсонес – це музей під відкритим небом. Руїни, якого збереглися до наших днів.
Ширина вулиць становила близько 4-6 м. Вулиці перетиналися під прямим кутом. Херсонесити збудували камяні водостоки, які відводили в море дощову воду та нечистоти. Біля головної поздовжньої вулиці розміщувалися агора, споруди громадського та культового призначення та місцевий дзвін.  Місто було обнесене міцними захисними стінами,зроблені з тесаного каменю. Їх висота сягала до 10 метрів.
 У Херсонесі вчені-археологи розкопали театр, збудований просто неба. (поки що єдиний в Північному Причорномор'ї) 
3.Пантікапей
Цікава історія і міста Пантікапей, що  в перекладі означає рибний шлях.Місто було засноване греками в VI ст.. дон.е.Сьогодні на цьому місці стоїть Керч.
            Більша частина міста розкинулася на схилах гори ,що височить над бухтою. Ця гора й донині зветься Мітридат за імям понтійського царя . На вершині гори стоїть акрополь – головна фортеця міста з високими мурами.
            На території сучасного міста Керч, проводились неодноразово розкопки. .Археологи відновили картину стародавнього міста. Адже в давнину-це було багате місто. Пантікапей був столицею могутнього Боспорського царства. В бухті стояло багато кораблів, на які вантажили хліб, худобу, інші товари. Місто вело жваву торгівлю. Про що свідчать монети,знайдені під час розкопок.
      Майже тисячу років існували грецькі міста в Північному Причорномор’ї,залишивши після себе значний слід в історії

Переглянути відео за посиланням 
https://www.youtube.com/watch?v=nmSpatM_sxo

https://www.youtube.com/watch?v=nMePUmzAMmQ

25.05
Тема: Слов'яни під час великого переселення народів
Опрацювати параграф 49
Запитання і завдання
ст. 219 дати відповіді на питання 1-5 (письмово)

Матеріал до уроку


https://www.youtube.com/watch?v=3yjJsuQfIkE

28.05
Підсумкове узагальнення
 Повторити хронологічний матеріал та основні історичні терміни

виконати тести на повторення  за посилання

https://naurok.com.ua/urok-u-6-klasi-velike-pereselennya-narodiv-padinnya-zahidno-rimsko-imperi-50357.html

















Комментарии

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Громадянська освіта. Сталий розвиток.